no to trackback czy pingback?

Zaglądając do słowniczka WordPress Codex‘u w celu wyjaśnienia różnicy między trackback i pingback znalazłem specyfikację tego drugiego oraz artykuł autora tej specyfikacji porównujący obie technologie (w którym oczywiście pingback jest duuużo lepszy). (Dopiero później znalazłem specyfikację pierwszego.) Zdziwiło mnie, że oba dokumenty są z 2002(!). Ja sam zacząłem blogować w 2003, więc wydawało mi się, że te koncepcje pojawiły się od razu, ale skoro Wikipedia twierdzi, że blogi zaczęły się już w połowie 90-ties, to może jednak to wszystko jest dużo starsze niż mi się wydawało. Drugi artykuł (nieco świeższy) mówi, że pingback jest uboższy od trackback‘a o excerpt (który z kolei wymaga więcej zachodu użytkownika).

Co ciekawe w edytorze, gdzie wpisuję ten tekst, są okienka Trackbacks i Optional Excerpt, ale w publikowanym html’u jest tylko w nagłówku:

<link rel="pingback" href="http://marekopel.wordpress.com/xmlrpc.php" />

i ani słowa o trackback. To jak to w końcu jest?

Po przestudiowaniu tego i tego już wiem:

Pingback jest przezroczyste dla usera (pingowane są URL’e z treści posta -  w WordPress musimy mieć zahaczone “Attempt to notify any Weblogs linked to from the article (slows down posting.)“, a autor docelowego posta musi mieć  “Allow pings“), a trackback‘a trzeba zrobić świadomie i podać excerpt.

Okazuje się , że kilka dni temu ktoś dodał jeszcze pojęcie Refback i wrzucił je razem do Linkback.
I jeszcze znalazłem jak dodać trackbacking do Blogger’a

Odpowiedzi: 7 do “no to trackback czy pingback?”

  1. Marcin Jagodziński mówi:

    oczywiście, że to nowe koncepcje. jak w .pl ruszały blogi (2001) to nikt o trackbacku/pingbacku nie słyszał. mimo wszystko trackback wydaje się zdobywać przewagę.

  2. reconcilingwithoneself mówi:

    A gdzie jest opcja “allows ping” ?

  3. Marek Kopel mówi:

    w Write Post, w box’ie Discussion (domyślnie w prawej kolumnie pod kategoriami)

  4. reconcilingwithoneself mówi:

    Dzięki,

    Ale to na polski przetłumaczyli – “Włącz Trackback” nie do końca chyba słusznie.

    pzdr,

  5. reconcilingwithoneself mówi:

    A mam takie pytanie bo nie znam sie na tym.

    Mam bloga na wordpress’ie na ich serwerze. I chciałbym się dowiedzieć czy można w jakiś sposób dodać plugina/widget’a? Jeśli tak to proszę o informacje co i jak bo nie mogę znaleźć pomocy w necie. Znalazłem tylko instrukcję jak to można zrobić jeśli trzyma się bloga na własnym serwerze.

    proszę o pomoc,
    Pozdr,
    M

  6. Marek Kopel mówi:

    no bo raczej nie można <= większość plugin’ów wymaga dostępu do systemu plików (rozpakuj, nadaj prawa, itp…)
    chyba, że mówimy o plugin’ie, który można tylko wkleić do template’u…

    a przy okazji znalazłem n/t ładnego posta Lorelle znanej z WordPress’owych podcast’ów:
    http://lorelle.wordpress.com/2007/02/11/how-to-install-configure-and-use-wordpress-plugins/

  7. WordPress Trackback Tutorial | anotherinterestingday mówi:

    [...] no to trackback czy pingback? « (prawie dr Marek Kopel dziś bada… wrote: [...]

Dodaj komentarz

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

