Optimization Solver

ponieważ w najbliższy weekend kolega mojego synka obchodzi roczek, a mój synek niedługo kończy 2 latka – rano wstałem z „problemem”: kiedy Bart był dokładnie 2 razy starszy od kolegi?

przy porannej toalecie zacząłem się zastanawiać, jak formalnie zadać ten banalny problem maszynie, żeby policzyła – jakiej aplikacji użyć? pewnie trzeba będzie poszukać lokalnego minimum funkcji… na 1 roku mieszkałem z kolegami z matematyki, więc słyszałem od nich o programie Derive… nie znam MathLab’a (czy Octave) ale myślę, że też dałby sobie radę🙂

a może narysować wykresy i zobaczyć punkt przecięcia? ale zaraz… przecież to jest równanie 1 stopnia z 1 niewiadomą: szukamy X – daty gdy jeden jest 2 razy starszy od drugiego, a dane mamy daty urodzin obu:

(X-data1)/2 = (X-data2)

szukając ostatnio jak wstawić slider do Excela trafiłem w dodatkach na Solver, o którym też kiedyś coś tam słyszałem… no to może go wykorzystać (i się nauczyć przy okazji🙂

okazuje się, że to szumnie brzmiące narzędzie, to zwykły symulator, który siłowo podstawia każdą wartość zmiennej z danego zakresu, aż wynik funkcji będzie się zgadzał – no a w sumie czego ja się spodziewałem ?🙂

czyli ja nawet nie potrzebuję szukania ekstremum lokalnego – wystarczy mi, żeby znaleźć X, dla którego (X-data1)/krotność – (X-data2) = 0

krotność, to dodatkowy parametr, żeby można było od razu znaleźć kiedy będzie jeden od drugiego 3, 5, 8, – czy ile tam razy – starszy…

po pierwszym wygooglanym przykładzie wstawienie i przeliczenie tego to był moment…

załączem od początku roku 2006, ale w zasadzie nie zauważyłem różnicy w działaniu cokolwiek bym tam nie wstawił…

(nie pokażę wyniku, bo piszę, żeby promować OpenOffice B-)  – powyższe to też nie jest screen z Excel’a😛 )

OK, ale teraz czy jest jakaś alternatywa w OOo Calc’u?

ano jest (tzn. robi się) > Optimization Solver – OpenOffice.org Wiki:

  • formatka dialogowa wygląda prawie identycznie jak w solver’ze z Excel’a
  • brak na niej tylko jedej radio-opcji celu: wartość
  • ale właśnie tę opcję realizuje już działające Narzędzia > Szukaj wyniku… (Goal Seek)

więc przestawiłem dane do Calc‚a i wybrałem Szukaj wyniku

a więc to 11 kwietnia minęła ta data… przegapiłem😦

więc wcale mi ten solver (ani MS, ani OOo) nie był potrzeby – ciekawe, czy jeszcze kiedyś będzie?

Tagi: ,

Skomentuj

